söndag 23 augusti 2009

avundsjuk - jag vill ha kärlek

- Är du avundsjuk? Saknar du något?
Jag? Avundsjuk? Sakna något?
Nejnejnej, hörru...du måste skämta.

(...)Pfffffff, vilket skitsnack.
Fattas bara att jag skulle
vara avundsjuk på
de där små idioterna som tröttar ut
alla med sin åtrå.
Vilket skitsnack.

(...)Men det är väl klart att jag är avundsjuk!!!
Syns inte
det kanske?
Behöver du glasögon, eller?
Ser du inte att
jag är avundsjuk,
så avundsjuk att jag nästan dör, ser
du inte att jag saknar käääärleeeeek.
Ser du inte det?
Nehej, då undrar jag just vad du kan
tänka behöva...

Jag liknar en av Bretéchers tecknade figurer:
en tjejsom sitter på en bänk
med en skylt hängande runt hal-
sen: "jag vill ha kärlek"
och tårar som sprutar som
fontäner ur ögonen.
Jag kan se mig sitta där. Vilken
syn.

Inga kommentarer: