onsdag 19 november 2008

mm, muntligt i svenska idag.
Antingen så shabblade jag bort det totalt,
eller så gick det bra.
Jag var så förvirrad efter nattens bravader(se längre ner)
att jag mest bara pratade strunt.
Pratade om etanolfabriker, irakkriget och min
infallsvinkel på det hela var
"mamma, pappa, barn - vilka får spela rollerna idag?"
La fram argument mot etanol, solsemestrar, bilkörning,
Usa i Irak och liknande. Gjorde en liknelse mot
en dagisklass.
om vi säger att en dagisklass bråkar och en pojke(irak)
blir mobbad, så rycker dagisfröken(USA) in och försöker
fixa allting. Men när dagisfröknen sen går sin väg,
så blir det än mer kaos och pojken blir kanske mobbad
för att han inte kan stå upp för sig själv. Då måste
pojkens föräldrar(resten av jorden) rycka in, och det
tär än mer på resurserna runt om i världen.
Dock hade jag inte utformat min tanke helt och hållet
och jag var helt darrig och improviserade ganska uselt.
Men fick iallafall fram min mening - ta tag och fixa
sådant som man kan fixa, sluta lägga ut pengar på onödiga
saker, och tänk igenom vad för resurser vi har.
Ungefär. haha.

Inatt så sov jag iaf i ca 3 timmar. Tänkte lägga mig
tidigt så jag kunde vara pigg och glad och orka
skriva klart allting för muntliga på morgonen,
men kina och ninja la mat i hjulet och sprang sen i
det så att all maten trillade ner. Fattarna hur man
bara vill dö på de? Illa mådde jag också.
Iaf så gick jag och la mig i soffan och somnade gott där.
eh, i tre timmar..Trött som ett as satt jag och skrev
och läste och läste och läste och sen använde jag knappt
något av det ändå. Lite siffror, typ hur många civila
som dog i Irak pga att standarden på sjukvården sjönk,
hur mycket kriget kostat för Usa, Bushs förslag på budget
till nästa år och liknande.

Jag vill veta vad Jonas och David tyckte om det!

Inga kommentarer: