onsdag 30 april 2008

Linda Skugge, TACK!

2008-03-29
Tack så mycket pappa staten

Nu får ni dricka lite vin när ni ammar, mammor! Nya reglerna lyder att det är ”okej” att dricka lite för ammande mammor.Men tack så mycket pappa staten. Vad ska vi göra då, niga och tacka pappa staten för att han så myndigt och starkt tar hand om oss oförmögna svenskar?Vad mer får jag göra, pappa staten? Får jag sätta ner vänster ben före höger när jag stiger ur sängen på morgonen? Får jag gå ut utan jacka när det regnar? Får jag verkligen simma trots att det inte gått en timme efter maten?Tidningarna slog upp amningsnyheten som förstasidesstoff och mammor fick sitta med lökarna i vädret.En mamma visade till och med hela vårtgården i Svd när hennes lille Alvin försökte greppa tag för ett rejält skrovmål.Vilka andra saker än kvinnors bröst har man allmänna riktlinjer för?Kanske är det dags för att socialstyrelsen kommer med lite rön om huruvida det är bra för killars pungar med syntetkallingar. Och det här att killar alltid sitter med sina laptops på pungen, hur ska det gå med Sveriges befolkningstillväxt då? Kanske dags för lite nationella råd?Hur kommer det sig att det är okej att alla har en åsikt om kvinnors bröst och amning?Vem är det som ligger bakom de nya rönen, socialstyrelsen och livsmedelsverket? Hur gick det till? Hade de ett jättelångt sammanträde där de diskuterade kvinnors bröst och amning? Kanske diskuterade de bröstvårtor och vårtgårdar, inåtpekande eller utåtpekande bröstvårtor, amningsnappar, amningpumpar (handjagare eller elektriska). Jag skulle verkligen ha velat vara där och höra hur argumenten gick när de lägger sig i vad mammor gör.Reinfeldt, du som är chef över jepparna på Livsmedelsverket, kan du informera dem om att mammor oftast är myndiga och kan ta egna mogna beslut om vad de vill ägna sig åt. Och barnen tillhör faktiskt föräldrarna och inte Svenska staten.Reinfeldt, kan du be dina polare i socialstyrelsen och livsmedelsverket att låta oss mammor vara i fred! Vi vet så otroligt mycket mer om hur det är att vara mamma, om hur det är att amma och om hur det är att sköta små barn än vad ni politiker och de i alla statliga styrelser gör eftersom de allra högsta posterna överallt alltid innehas av män.Fredde, när du snoppar av dina polare på socialstyrelsen kan du passa på att be dem hålla käft vad gäller utfodring av bebisar också. Vi matar nämligen våra bebisar exakt hur mycket vi vill trots att man inte längre ”får” ge dem burkar förrän de är sex månader. Ni idiotförklarar alla mammor med era usla ”råd” och ”rekommendationer”.Kan inte svenska staten nån gång sluta att försöka detaljstyra våra livsval. Det är vi som är experterna, låt oss då få göra det som känns för oss och våra barn. Vi behöver inte era ”råd”.Själv skulle jag aldrig falla mig in i att dricka när jag har ansvar för små barn. Jag har aldrig nojat för att alkoholen skulle hamna i deras kroppar av min mjölk, däremot över mitt beteende och mitt omdöme om jag skulle dricka ett par glas vin. Det känns inte bra alls att som spädbarnsmamma dricka alkohol. Dessutom kan det ju hända barnen nåt så att man vill kunna köra bil. Jag skulle heller aldrig dricka när jag har stora barn, det verkar ju ännu sämre. Barn gör som sina föräldrar och jag tror att tonåringar mår bäst i ett hem där föräldrarna inte dricker. Men gör gärna vad ni vill så gör jag som jag vill. Och till alla statliga verk vill jag bara säga ”hands off”.

Inga kommentarer: